Informatii utile in constructii


Diriginti de santier

În exercitarea verificării realizării corecte a executării lucrărilor de construcţii, diriginţii de şantier au urmatoarele obligaţii si răspunderi:

A. În perioada de pregătire a investiţiei:

  1. verifică existenţa autorizaţiei de construire, precum şi indeplinirea condiţiilor legale cu privire la încadrarea în termenul de valabilitate;
  2. studiază proiectul, caietele de sarcini, tehnologiile şi procedurile prevăzute pentru realizarea construcţiilor;
  3. verifică existenţa în proiect a programelor de faze determinante şi le depune împreună cu proiectanţii de specialitate la IJC în vederea vizării;
  4. preiau amplasamentul şi reperele de nivelment şi le predau executantului, libere de orice sarcină; participă împreună cu proiectantul şi cu executantul, la trasarea generală a construcţiei şi la stabilirea bornelor de reper;
  5. predau către executant terenul rezervat pentru organizarea de şantier;
  6. verifică existenţa „Planului calităţii” şi a procedurilor/instrucţiunilor tehnice pentru lucrarea respectivă;
  7. verifică existenţa anunţului de incepere a lucrărilor la emitentul autorizaţiei şi la IJC; verifică existenţa panoului de identificare a investiţiei, dacă acesta corespunde prevederilor legale şi dacă este amplasat la loc vizibil;

B. În perioada execuţiei lucrărilor:

  1. urmăresc realizarea construcţiei in conformitate cu prevederile autorizaţiei de construire, ale proiectelor, caietelor de sarcini şi ale reglementărilor tehnice in vigoare;
  2. interzic utilizarea produselor pentru construcţii fără certificate de conformitate, declaraţii de conformitate sau agrement tehnic;
  3. verifică respectarea tehnologiilor de execuţie, aplicarea corectă a acestora în vederea asigurării nivelului calitativ prevăzut în documentaţia tehnică şi în reglementările tehnice;
  4. interzic executarea de lucrări de către personal necalificat;
  5. participă la verificarea lucrărilor ajunse în faze determinante;
  6. efectuează verificările prevăzute în reglementările tehnice, semnează şi ştampilează documentele întocmite ca urmare a verificărilor, respectiv procese-verbale în faze determinante, procese verbale de recepţie calitativă a lucrărilor ce devin ascunse etc;
  7. asistă la prelevarea de probe de la locul de punere în opera;
  8. informează operativ beneficiarul privind deficienţele calitative constatate, în vederea dispunerii de măsuri şi, dupa caz, propun oprirea lucrărilor;
  9. urmăresc respectarea de către executant a dispoziţiilor şi/sau a măsurilor dispuse de proiectant/de organele abilitate;
  10. anunţă IJC privind oprirea/sistarea/reluarea executării lucrărilor de către investitor/beneficiar pentru o perioadă mai mare de timp, exceptănd perioada de timp friguros;
  11. preiau documentele de la constructor şi proiectant şi completează cartea tehnică a construcţiei cu toate documentele prevăzute de reglementările legale;

C. La recepţia lucrărilor:

  1. asigură  secretariatul comisiei de recepţie la terminarea lucrărilor şi intocmesc actele de recepţie;
  2. urmăresc solutionarea obiecţiilor cuprinse în anexele la procesul-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor şi indeplinirea recomandărilor comisiei de recepţie;
  3. predau către beneficiar actele de recepţie şi cartea tehnică  a construcţiei după efectuarea recepţiei finale.